Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur, afgekort TADD is een belangrijke stap in je onderwijsloopbaan. Je start je loopbaan als gewone tijdelijke. Na verloop van tijd kan je je recht op TADD aanvragen.
Als je dat recht hebt, dan word je niet meer automatisch ontslagen op 30 juni, maar loopt je aanstelling door over de schooljaren heen. Je hebt ook voorrang op gewone tijdelijken, dus op collega’s die nog geen recht op TADD hebben.
Om het recht te verwerven, moet je aan vier voorwaarden voldoen.
Eerste voorwaarde: 290 dagen dienstanciënniteit
De eerste is: je bent minstens 290 dagen in dienst geweest. Als je de dag voor én de dag na een weekend en/of vakantie in dienst was, dan mag je dat weekend en/of die vakantie meetellen. Opgelet: de zomervakantie tel je nooit mee.
Als je het geluk hebt om een volledig schooljaar — van 1 september tot 30 juni —in dienst te zijn, dan kom je aan 303 dagen — in schrikkeljaren aan 304 dagen — en voldoe je aan deze eerste voorwaarde.
Opgelet: als je minder dan een halftijdse betrekking hebt, dan mag je iedere dag maar voor een halve dag tellen. Als je dus een volledig schooljaar 10/24 gewerkt hebt, dan heb je 151 — of 152 in een schrikkeljaar — dagen dienstanciënniteit.
Tweede voorwaarde: 200 dagen effectief presteren
Je hebt minstens 200 dagen effectief gepresteerd.
Het volstaat dus niet om in dienst te zijn, je moet ook effectief presteren. Als je dus een volledig schooljaar in dienst bent, maar bijvoorbeeld door een langdurige ziekte maar drie maanden kan werken, dan voldoe je niet aan deze voorwaarde.
Opgelet: je mag de dagen waarop je afwezig was wegens bevallingsverlof, bedreiging door een beroepsziekte of moederschapsbescherming toch beschouwen als effectief gepresteerd, maar de duur is beperkt tot 70 dagen.
Derde voorwaarde: een positieve beoordeling
Je moet een positieve beoordeling krijgen van je directeur.
Je directeur moet je in principe voor het einde van het schooljaar een beoordeling geven. Als hij dat niet doet, dan mag je dat beschouwen als een positieve beoordeling.
Wacht ook niet op zijn beoordeling om je TADD aan te vragen. Als je met je aanvraag wacht tot na 14 juni, dan voldoe je niet meer aan de vierde voorwaarde.
Vierde voorwaarde: kandidatuur correct indienen
Je dient je kandidatuur in vóór 15 juni en volgens de procedure die je school- of centrumbestuur voorschrijft. Vóór 15 juni betekent uiterlijk op 14 juni! Je doet dit met een ter post aangetekende brief of op een andere manier die door het bestuur wordt voorgesteld. Let erop dat je, als je van die laatste mogelijkheid gebruik maakt, kan bewijzen dat je je aanvraag hebt gedaan. Een gewone e-mail volstaat niet!
Vraag in je school of centrum welke stappen je moet volgen. In het GO! gebruikt men formulieren die je hier kan downloaden.
TADD beperkt tot ambt
Je bouwt je recht op TADD steeds op binnen een ambt en binnen een scholengemeenschap en — voor het GO! — scholengroep.
Wat betekent dat?
Als je werkt als zorgcoördinator, dan bouw je in dat ambt je rechten op en niet als bijvoorbeeld onderwijzer of kleuteronderwijzer, ook al heb je daarvoor misschien gestudeerd.
Leraars bouwen hun recht op TADD ook op voor bepaalde vakken, specialiteiten of modules. We komen hier straks op terug.
Je mag diensten in het ene ambt niet samentellen met die in het andere ambt. 200 dagen als leraar en 90 dagen als opvoeder vormen samen niet de 290 dagen waarmee je je recht op TADD kan aanvragen.
Daarom is het belangrijk dat de opdracht die je uitvoert overeenstemt met de opdracht die je personeelsverantwoordelijke aan het Ministerie van Onderwijs doorgeeft. Als je lichamelijke opvoeding geeft in de lagere school, maar je als onderwijzer bent doorgegeven aan het Ministerie van Onderwijs, dan bouw je diensten op als onderwijzer en niet als leermeester LO. Vraag daarom bij het begin van iedere opdracht een kopie van je RL1, het document waarmee je personeelsverantwoordelijke je diensten doorgeeft aan het Ministerie van Onderwijs. Als dat iets anders zegt dan wat je werkelijk doet, contacteer dan onze secretaris in je regio of provincie.
TADD beperkt tot scholengemeenschap (en scholengroep)
Je bouwt je diensten ook per scholengemeenschap op. Als je bijvoorbeeld drie maanden in de Scholengemeenschap Katholieke Basisscholen Leuven werkt en de rest van het schooljaar in de scholengemeenschap basisonderwijs van het GO! in Leuven, dan kan je deze diensten niet samentellen.
Ook al moet je je recht op TADD aanvragen vóór 15 juni, het gaat pas in op 1 september.
Het geldt voor alle scholen en centra van de scholengemeenschap en — voor het GO! — van de scholengroep.
Leraars opgelet!
We hebben je reeds gezegd dat je je recht op TADD opbouwt binnen een ambt en voor leraars binnen bepaalde vakken, specialiteiten of modules.
Wat bedoelen we daarmee? We kunnen dat best met een paar voorbeelden uitleggen.
Eerste voorbeeld.
Een master in de wiskunde (met lerarenopleiding) geeft een volledig schooljaar wiskunde. In juni kan hij zijn recht op TADD aanvragen voor het ambt van leraar secundair onderwijs. Omdat zijn diploma het vereiste bekwaamheidsbewijs is voor wiskunde en wetenschappelijk tekenen, geldt zijn recht op TADD sowieso voor deze twee vakken. Hij mag echter niet eisen dat hij alleen het ene en niet het andere vak zal geven. Aan zijn recht is ook een plicht verbonden: hij moet een opdracht aanvaarden als die in overeenstemming is met zijn recht op TADD.
Tweede voorbeeld.
Een bachelor elektromechanica (met lerarenopleiding) geeft een volledig schooljaar informatica. Dat kan, want hij heeft daarvoor het voldoende geachte bekwaamheidsbewijs. In juni kan hij zijn recht op TADD aanvragen voor het ambt van leraar secundair onderwijs. Dat recht geldt niet alleen voor toegepaste informatica, maar ook voor de vakken waarvoor hij het vereiste bekwaamheidsbewijs heeft, onder meer elektriciteit en mechanica, ook al heeft hij die nog nooit gegeven. Ook hier brengt het recht op TADD ook plichten met zich mee: onze bachelor mag niet eisen dat hij voortaan alleen nog maar ‘zijn’ vakken elektriciteit en mechanica geeft, want zijn recht op TADD geldt ook voor toegepaste informatica.
Derde voorbeeld
Een master geschiedenis (met lerarenopleiding) geeft een volledig schooljaar 8/20 gedragswetenschappen en 12/20 Frans. Voor beide vakken heeft hij het voldoende geachte bekwaamheidsbewijs. Welke rechten heeft hij op het einde van het schooljaar opgebouwd? Als master in de geschiedenis heeft hij het vereiste bekwaamheidsbewijs voor onder meer geschiedenis en maatschappelijke vorming. Op grond van zijn diensten heeft hij voor deze vakken het recht op TADD.
Voor de vakken die hij echt gegeven heeft, heeft hij slechts het voldoende geachte bekwaamheidsbewijs. Voor deze vakken worden de diensten apart geteld.
Omdat hij minstens een halve opdracht Frans heeft gegeven, kan hij ook voor dat vak het recht op TADD aanvragen.
Omdat hij voor het vak gedragswetenschappen minder dan een halve opdracht heeft gegeven, komt hij slechts aan 151 dagen en dat is niet genoeg om ook voor dit vak het recht op TADD aan te vragen.
Wat met die beoordeling?
We hebben eerder gezegd dat je je recht op TADD alleen kan aanvragen als je beoordeling positief was.
Je eerste evaluator moet je voor het einde van het schooljaar een beoordeling geven. In de meeste gevallen is je eerste evaluator de directeur.
Als die nalaat je een beoordeling te geven, dan heb je automatisch een positieve beoordeling.
Het kan echter ook niet positief zijn. Dan zijn er twee mogelijkheden.
Beoordeling met werkpunten
Eerste mogelijkheid: je krijgt een beoordeling met werkpunten.
Het gevolg hiervan is dat je je recht op TADD niet kan aanvragen en dat je nog 200 dagen effectief zal moeten presteren.
Tijdens die 200 dagen word je begeleid in functie van je werkpunten.
Je hebt het volgende schooljaar voorrang op de ‘gewone’ tijdelijken, je krijgt dus de kans te bewijzen dat je het wél kan.
Na die 200 dagen krijg je een positieve of een negatieve beoordeling.
Negatieve beoordeling
Tweede mogelijkheid: je krijgt een negatieve beoordeling.
Gevolg: je kan je recht op TADD niet aanvragen en je diensten tellen niet meer mee.
Hier moeten we toch een en ander aan toevoegen.
Wat als men je volgend jaar toch een job aanbiedt in de school waar je die negatieve beoordeling hebt gekregen? Dan wordt die beoordeling omgezet in een beoordeling met werkpunten.
Wat als je in de scholengemeenschap in twee scholen hebt gewerkt en je in school A een positieve en in school B een negatieve beoordeling hebt gekregen? Dan telt die negatieve beoordeling voor school B en die positieve voor school A en voor alle andere scholen van de scholengemeenschap.
Niet akkoord met je negatieve beoordeling?
Tenslotte nog dit: als je het niet eens bent met je negatieve beoordeling, dan kan je verhaal zoeken bij je school- of centrumbestuur. Dat kan de negatieve beoordeling eventueel omzetten in een beoordeling met werkpunten.
Recht op aanvangsbegeleiding
Je hebt recht op voldoende aanvangsbegeleiding.
Als je die niet hebt gekregen, dan kan je evaluator je moeilijk een negatieve beoordeling geven. Als dat toch zou gebeuren, dan kan je je school- of centrumbestuur hierop wijzen wanneer je daar verhaal zoekt. Neem in dat geval ook zeker contact op met je provinciaal of regio secretaris. Scholen krijgen uren om aanvangsbegeleiding te geven en zijn dus ook verplicht om dit te doen.
Overgangsmaatregelen
Als je aangesteld was voor 1 september 2022, dan gelden voor jou overgangsmaatregelen. Contacteer ons secretariaat in je regio of provincie.
Nog vragen?
We hebben je hier in grote lijnen uitgelegd hoe je het recht op TADD kan verwerven. Aarzel niet onze secretaris in jouw regio of provincie te contacteren voor meer uitleg of voor hulp. We zijn er voor jou .
Jean-Luc Barbery adjunct-algemeen secretaris Wil je de auteur contacteren? Stuur hem dan een e-mail. |