Misschien schrik je even van zo’n titel. Of misschien net niet.
Dit is geen fictie. Je werkt zoveel voor school, je bent zoveel bezig voor andermans kinderen — en dan nog al te vaak op papier — waardoor je het gevoel krijgt dat je je eigen gezin verwaarloost. Wat is nieuw? Niet enkel de werkdruk weegt door, je loopt extra gebukt onder een schuldgevoel. En dan voel je dat het kraakt.
In de media treedt expert na expert naar voren: we moeten het evenwicht tussen werk en privéleven bewaken. En deconnecteren is nu toch een recht, hé!
Wel, zeg dat tegen de kleuteronderwijzer die haar klas in haar vakantie aan het verven is. Zeg dat tegen de klastitularis die om tien uur ’s avonds nog even het leerlingvolgsysteem moet aanvullen. Zeg dat tegen de praktijkleerkracht die op het laatste moment een nieuwe les moet voorbereiden omdat het alweer regent in het werkhuis!
Laten we eerlijk zijn. We moeten niets meer bewaken. We moeten het evenwicht herstellen. Heel wat collega’s weten niet eens waar te zoeken naar de balans tussen werk en privé.
Wij denken even met je mee en formuleren alvast enkele voorstellen.
Verlofstelsels verbeteren, vereenvoudigen en versoepelen, voor extra leerkrachten!
De bestaande verlofstelsels kunnen nog verbeterd worden. De gemiddelde gezinssituatie bijvoorbeeld verschilt toch aardig van die van tien jaar geleden. Dat alleen is al een reden om enkele dingen te herbekijken.
Als je er even (deeltijds) tussenuit moet, dan moet dat eenvoudiger kunnen. Als je met een burn-out zit, is een administratieve mallemolen echt wel het laatste dat je kan gebruiken.
Willen wij de verlofstelsels ook écht nog versoepelen ten tijde van een lerarentekort? Absoluut, want zo’n verlofstelsel is vaak de laatste strohalm waaraan de mensen zich vastklampen. Een leraar is beter tijdelijk weg, dan uit de weg. Zij of hij staat beter deeltijds voor de klas dan helemaal niet.
Ook de school kan helpen.
Een aantal problemen zijn uiteraard toe te schrijven aan een chronisch gebrek aan investeringen en slechte keuzes door het beleid. Toch kan ook de school helpen. Wanneer je als directeur inzet op maximaal comfort voor je leerkrachten, dan keren ze toch wat gespaard weer naar huis. Tips? Maak eindelijk werk van een plan om de akoestische problemen aan te pakken, neem de klachten over de luchtkwaliteit ernstig en neen, bespaar niet op fris en koffie! Meer tips? Luister naar en praat met je afgevaardigde op school.
Wil je ons volledig plan om het lerarentekort aan te pakken lezen? Klik dan hier.