Preventiedraaiboek heropstart lessen verduidelijkt Sinds vorige week zijn basis- en secundaire scholen volop bezig met preteaching én bereiden ze de gefaseerde heropstart van de lessen op school voor. Een indrukwekkend huzarenstukje, waarvoor heel veel dank en waardering! Dat een heropstart veilig én doenbaar moet zijn, daarover is iedereen het eens. Om scholen een houvast te geven, werd vorige week een eerste versie van het draaiboek verspreid. Na de aankondiging van de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad, kwam er veel respons uit het veld. Vandaag vond een constructief sociaal overleg plaats tussen de onderwijsminister, de sociale partners en de CLB-centrumnetten, aangevuld met prof. Erika Vlieghe, voorzitter van de GEES-werkgroep. Daar werd een aantal vragen uitgeklaard rond de exitstrategie en veiligheidsmaatregelen. In deze update krijg je een antwoord op onder andere deze vragen:
Op dit moment is het preventieluik alvast bijgewerkt. Dat kan je ook als pdf downloaden. Over de verfijning van de pedagogische aspecten van de heropstart op school, vindt nog bijkomend sociaal overleg plaats. Ook het preventieluik zal verder aangevuld worden voor de praktijkvakken, het buitengewoon onderwijs en de internaten, na verder sociaal overleg. Het volledige draaiboek (zowel het preventieluik als het pedagogische luik) wordt waar en wanneer nodig verder verfijnd en aangevuld. Dit blijft dus eendynamisch instrument. Je blijft via Schooldirect en op de Onderwijs-websitesteeds op de hoogte van wijzigingen. In deze update krijg je alvast de krachtlijnen van het volledige draaiboek. Voor buitengewoon onderwijs, internaten, DKO, VWO en HO volgt een afzonderlijke communicatie. |
Vragen van scholen krijgen een antwoord op de Website Onderwijs. Nog onderwijsvragen? Bel het callcenter Corona & Onderwijs op 02 553 27 46. Ma-vrij, 8 – 17 u. Voor algemene vragen: info-coronavirus@health.fgov.be of 0800 14 68 9. |
Wie krijgt les op school? BASISONDERWIJS In het lager onderwijs gaan maximaal 3 leerjaren terug naar school voor een aantal dagen per week.
Op de andere dagen krijgen deze leerlingen afstandsonderwijs. Scholen voor gewoon onderwijs die binnen de prioritaire groepen van leerlingen keuzes moeten maken om organisatorische redenen, nemen deze volgorde in acht: 6e-1e-2e leerjaar. Ook bij het bepalen van het aantal dagen ‘contactonderwijs’ bekijk je wat voor jouw school realistisch is. Voor de leerlingen van de andere leerjaren (3e, 4e, 5e) blijft ‘preteaching’ via voltijds afstandsonderwijs van toepassing. Het is niet de bedoeling dat ook zij bij de gefaseerde heropstart deels lessen op school volgen. Kleuters die instappen op 4 mei of na Hemelvaart, doen dat via preteaching vanop afstand óf in de opvang. Na 1 week komt er een evaluatie van de impact en werking van deze gefaseerde heropstart. Dan wordt een mogelijke uitbreiding naar bijkomende leerjaren bekeken. Daarbij kijkt men in de eerste plaats naar hetkleuteronderwijs. Een heropstart daar is niet aan de orde voor eind mei. Lees waarom voor deze groepen leerlingen werd gekozen. |
SECUNDAIR ONDERWIJS
In het secundair onderwijs herstarten de lessen deels op school voor de laatstejaars (op de andere dagen krijgen deze leerlingen afstandsonderwijs):
Op basis van een evaluatie naar epidemiologische en organisatorische impact na 1 week kunnen ten vroegste vanaf 29 mei ook de 2 ‘scharnierjaren’ (overgang naar volgende graad) deels met lessen op school starten:
Hou bij het voorbereiden van de heropstart maximaal rekening met het beperken van grote aantallen vervoerstromen (openbaar vervoer) en verspreid de lesdagen zo veel mogelijk over de week. Maak daarover zowel binnen je school als met scholen uit de regio afspraken. Voor de leerlingen van de andere leerjaren (1e, 3e, 5e, en in de eerste periode ook 2e en 4e) blijft ‘preteaching’ via voltijds afstandsonderwijs van toepassing. Het is niet de bedoeling dat ook zij bij de gefaseerde heropstart deels lessen op school volgen. Lees waarom voor deze groepen leerlingen werd gekozen. |
Wat met opvang? FASE PRETEACHING (t.e.m. 14 mei)
FASE HEROPSTART (vanaf 15 mei)
|
Draaiboek: gebruik, krachtlijnen, verduidelijkingen
HOE GEBRUIK JE HET DRAAIBOEK?
|
THEMA 1. VEILIGHEID
Lees meer aanbevelingen rond onderhoud, ventilatie etc. bij het thema ‘Veiligheid’ of download het geüpdatete preventieluik van het draaiboek als pdf. Het preventieluik zal verder aangevuld worden voor de praktijkvakken, het buitengewoon onderwijs en de internaten. |
THEMA 2. MENSEN
Lees meer over het thema ‘Mensen’. Let op: de maatregelen en richtlijnen in dit thema worden nog verder verfijnd. |
THEMA 3. LEREN
Lees meer over het thema ‘Leren’. Let op: de maatregelen en richtlijnen in dit thema worden nog verder verfijnd. |
THEMA 4. ORGANISEREN
Lees meer over het thema ‘Organiseren’. Let op: de maatregelen en richtlijnen in dit thema worden nog verder verfijnd. |
THEMA 5. EVALUEREN
Lees meer richtlijnen bij het thema ‘Evalueren’. Let op: de maatregelen en richtlijnen in dit thema worden nog verder verfijnd. |
We houden ook onze informatie up to date. Zodra er belangrijk nieuws is, publiceren we dat op onze website en op onze facebook-pagina. Je kan ons contacteren per e-mail of via de chat van onze facebook-pagina.
Toch een beetje bezorgd? Wij zorgen goed voor onze mensen. Lid worden kan je door hier te klikken.