De coronacrisis belast ons niet alleen in ons privéleven, ook ons professioneel leven staat op zijn kop. In het onderwijs gaat alle aandacht momenteel naar het lager en secundair onderwijs. ACOD Onderwijs laat het volwassenenonderwijs echter niet los. Hieronder alvast antwoorden op de vragen die we vaak horen.
Wanneer heropstarten?
Dat gebeurt zeker niet in de maand mei. De eerste voorzichtige opstart in het lager en secundair onderwijs wordt geëvalueerd en eventueel uitgebreid ten vroegste op 25 mei. Het kleuteronderwijs start al zeker niet in de maand mei, het volwassenenonderwijs dus ook niet. Misschien juni?
De uitdaging voor de centra om de heropstart van de fysieke lessen in goede banen te leiden is gigantisch en vergt een uitzonderlijke organisatie. Wekelijks is ACOD Onderwijs met de overheid in overleg.
Voor ACOD Onderwijs is het duidelijk : veiligheid boven alles!
Met de gezondheid van personeel en cursist wordt niet gespeeld en niet geëxperimenteerd! Momenteel krijgt het draaiboek met maatregelen en richtlijnen voor het leerplichtonderwijs een update specifiek gericht op het volwassenenonderwijs. De update wordt steeds gemaakt in overleg met de experts. Tegelijkertijd werken de pedagogische begeleidingsdiensten aan een vertaling van het draaiboek voor het volwassenenonderwijs. Als de Werkgroep Veiligheid binnen het beleidsdomein onderwijs daar goedkeuring aan geeft dan zal het worden verspreid.
Heropstarten kan enkel na een grondige risicoanalyse van de werkpost. Kunnen de maatregelen niet waargemaakt worden, dan is er geen herstart. Het verslag van de risicoanalyse moet besproken worden in het lokaal overlegcomité. Onze afgevaardigden zullen dit zeker opvolgen! Geen risicoanalyse? Geen heropstart!
Herstart voor iedere cursist?
Momenteel wordt in het wekelijks overleg hierover al uitgebreid gediscussieerd. Parameters zoals hoeveel cursisten werken hun opleiding af? Welke doelgroepen worden moeilijk bereikt? Wat met praktijkmodules? Wordt een prioriteit van doelgroepen algemeen opgelegd voor alle centra? Wordt het de autonomie van ieder centra om – veiligheid eerst- te bepalen welke doelgroep het meest nood heeft aan fysieke les? Het wordt wellicht een mix van algemeen prioritaire doelgroepen waarbij de autonomie van de centra een rol speelt.
Waar geen discussie over is : afstandsonderwijs gaat verder. Een maatregel werd al goedgekeurd om afstandsonderwijs voor 100% toe te laten. De wettelijke verplichting om minstens 1 contactmoment met de cursist te hebben is tijdelijk opgeschort.
Een volwassen ‘Topprestatie’
Dat is wat ACOD Onderwijs toch ondervindt. Er worden heel wat inspanningen geleverd door het onderwijspersoneel. De talrijke reacties en bezorgdheden die ons bereiken tonen dit aan. Het wordt hoog tijd dat ook de maatschappij en in het bijzonder de minister de inspanningen van het onderwijspersoneel waardeert. Het onderwijspersoneel in alle niveaus zet zich in deze moeilijke omstandigheden hard in om meestal voor de lerenden op maat te blijven werken.
Hopelijk zullen alle acties die de personeelsleden ondernemen om het contact te onderhouden met cursisten, het bezorgen van materiaal, het afstandsonderwijs ook de nodige respect krijgen! Volgens ons leveren jullie een topprestatie!
Jean-Luc Barbery adjunct-algemeen secretaris Wil je de auteur contacteren? Stuur hem dan een e-mail. |