Beste minister
Liefste Zuhal
De allerbeste wensen voor 2025! Een jaar waarin we, net zoals in het onderwijs, vooral blijven vooruitkijken, maar soms niet helemaal zeker weten waar we gaan landen. Zoals een leraar die weer eens een nieuw leerplan binnenkrijgt: verwarring alom, maar we gaan ervoor!
Onderwijs is immers een sector met een indrukwekkend aanpassingsvermogen. Lerarentekort? Geen probleem! Met veel creativiteit en een stevige dosis improvisatie zijn personeelsleden ondertussen heuse experten in multitasking geworden.
Multitasking is de toekomst! Of het nu gaat om simultaan lesgeven aan verschillende groepen, een ruzie sussen of een ouder mailen over verloren turnkledij en tegelijkertijd uitnodigingen versturen voor het jaarlijks spaghettifestijn … alles kan als je maar rustig blijft.
Eén leraar voor drie klassen tegelijk, met de hulp van een beamer en een microfoon, dat noemen sommigen tegenwoordig in onderwijs efficiëntie.
En die noodoplossingen zijn ook geweldig voor de leerlingen. Vandaag een wiskundeles van de buurman die ‘goed kan rekenen’, morgen een taalles van tante Mariette die ‘wel eens naar Engeland op vakantie gaat’ of nonkel Jef die geschiedenis geeft ‘uit zijnen tijd’… Veel gevarieerder dan die saaie vaste leerkrachten!
Laten we eerlijk zijn, liefste Zuhal: wie droomt er nu niet van een job waar je je eigen markeerstiften moet kopen, waar je na elke vakantie net zo moe bent als ervoor en waar de beloning bestaat uit gratis werkdruk en ongevraagde pedagogische adviezen van iedereen met een Facebook-account of van zelfbenoemde onderwijsexperts.
Maar laten we niet alles negatief bekijken. Werkdruk heeft ook voordelen! Het houdt je alert. Wie heeft nog koffie nodig als alleen al de gedachte aan vier uur oudercontact na een werkdag van tien uur je hartslag automatisch op 120 brengt? Bovendien stimuleert het de creativiteit. Leerkrachten weten tegenwoordig hoe ze met een kwartiertje slaap en een halve boterham toch drie jaar leerachterstand kunnen overbruggen. We zijn eigenlijk de superhelden van het moderne werkveld.
Toegegeven, er zit ook humor in de werkdruk. Je moet toch even lachen als een politicus zegt dat leerkrachten ‘drie maanden vakantie’ hebben. Het is bijna aandoenlijk hoe hardnekkig dat idee is. Misschien kunnen we dat idee uitbreiden? Noem verbeterwerk gewoon ‘relaxen’ en oudercontact ‘gezellig bijpraten met vrienden’. Dat maakt de functiebeschrijving meteen een stuk aantrekkelijker.
En wat dacht je van de schooldoorlichtingen? Een fenomeen dat ons onderwijs scherp houdt. Terwijl we in de praktijk de speelplaats vegen en kindjes leren knopen strikken, moeten we ook bewijzen dat we de ‘lange termijnimpact van differentiëren binnen een horizontale geclusterde context’ begrijpen. Klinkt indrukwekkend, niet? Geen idee wat het betekent, maar het staat goed in een verslag.
Wij voelen dat jij het onderwijs met een stevige hand zal sturen, net zoals onze leerkrachten tegenwoordig alles sturen: van klassen vol kinderen tot mailtjes om uit te leggen waarom we geen tijd meer hebben. Echt indrukwekkend.
Voor 2025 wensen wij ons allemaal wat minder stress, wat meer rust en een paar simpele oplossingen die werken. Want het enige dat we écht nodig hebben, zijn voldoende leerkrachten, gelukkige leerlingen en een beetje tijd om weer adem te halen.
Dus minister, laten we er samen iets moois van maken. Want ondanks alles blijft onderwijs de plek waar dromen worden geboren, waar kennis gedeeld wordt en waar zelfs de grootste chaos een kern van hoop heeft.
Gelukkig nieuwjaar! En veel succes, want dat gaan we nodig hebben.
Brussel, 1 januari 2025
Jouw ACOD Onderwijs-kapoentjes