In HLN lezen we dat Vooruit een vijfpuntenplan heeft opgesteld om het lerarentekort aan te pakken.
1. Van +40-uren week naar 38-uren week om het lerarentekort op te lossen
Het is fijn om te lezen dat Vooruit leerkrachten minder uren wil laten werken. Ik vind dit ronduit een dappere uitspraak in tijden van een lerarentekort. Het tijdsbestedingsonderzoek toonde aan dat leerkrachten tussen de 40 en 45 uren werken. Logisch, een les geef je niet zomaar maar bereid je ook voor, toetsen stel je op en je verbetert ze nadien, waarna je remedieert, enz. Iemand die deze 3 taken wil scheiden heeft geen kaas gegeten van onderwijs.
Ik ben benieuwd wat er geschrapt mag worden in het urenpakket van de leraar en welke impact dat op de kwaliteit zal hebben.
Ik vraag me ook af hoe men dit alles praktisch gaat regelen. Gaat de overheid 200.000 prikklokken installeren bij elke leerkracht thuis? Leerkrachten verbeteren en bereiden al sinds mensenheugenis hun lessen thuis voor. Tot laat in de nacht. Of beter, tot ’s ochtends vroeg, als het moet. Of verwacht men de leerkrachten 38 uren op school en gaat men tegen elk schoolgebouw ook nog een administratief centrum bouwen zodat elke leerkracht zijn eigen bureau, PC en printer heeft?
Dit lijkt me niet doordacht. Misschien had Vooruit beter eerst eens met de basis zijnde het personeel in het onderwijs gepraat.
2. Een vaste benoeming die je aan elke kapstok hangt
Straks komt het personeelsbeleid nog aan bod. Ik ben benieuwd hoe Vooruit dit daarmee gaat rijmen.
Onze leerlingen worden begeleid door eenteam van leerkrachten. Logisch, want samen werk je aan alle talenten. In het kader van het lerarentekort is enige stabiliteit van het team toch net dat wat je wil nastreven, niet?
Of denkt men dat leraren zitten te wachten om van pier naar pol gestuurd te worden omdat je in de ene school beter zou passen dan in de andere?
Ook dit is duidelijk niet doordacht. Misschien had Vooruit beter eens met de leerkrachten én hun directeurs gepraat.
3. Zij-instromers
Wij vinden elke financiële stimulans om mensen te lokken interessant. Dus ja, betaal het onderwijspersoneel maar naar waarde tot je er genoeg hebt!
Maar we willen de mensen ook houden. Daarom kijken wij niet enkel naar de zij-instromers, maar ook naar zij die met hart en ziel voor het onderwijs kozen als student. Welke extra stimulans voorziet Vooruit voor hen?
Misschien had Vooruit beter ook met die groep van leerkrachten gebabbeld.
4. Waarom altijd die manifestatiedrang m.b.t. de lerarenopleiding?
“De lerarenopleiding zit nu eigenlijk goed in elkaar”, lees ik. Kijk, als het goed is, zeg ik het ook. Ja, verbetering moet je altijd nastreven. Maar onze docenten geven wel degelijk het beste van zichzelf. Zij zitten echter in hetzelfde schuitje, met administratieve overbelasting en andere dingen die hen weghouden van de kerntaken. Die mensen doen wat ze kunnen maar krijgen steeds maar meer taken toegeschoven en dat zonder extra budget.
Neen, we lezen goed genoeg waar Vooruit —als socialistische partij dan nog— haar kans ziet: een jaar gratis leerkrachten uit de hoed toveren door een stagejaar toe te voegen, je moet het maar durven voorstellen.
Misschien moet Vooruit ook eens praten met de studenten en hun ouders die hun studies betalen en die het nu al moeilijk hebben om rond te komen.
5. Wij juichen ruimte voor een humaan personeelsbeleid voor elke directeur toe
Een goede directeur kan zijn mensen bovenal één ding beloven: dat hij of zij een goed poortwachter zal zijn om de kerntaak van het personeel te bewaken. Bedoelt men dat met flexibiliteit? Dat een directeur alle extra taken die op zijn school en het personeel afkomen kan kwijtschelden? Prima.
Wil je dingen oplossen op korte termijn? Laat leerkrachten voorbereiden, lesgeven en evalueren. En laat al de rest achterwege zolang het lerarentekort niet is opgelost. Als je dit morgen in het onderwijsveld lanceert zullen er heel wat uitstromers de weg naar onderwijs terugvinden.
Wij luisterden naar de leerkrachten en stelden samen met hen een negenpuntenplan op met échte oplossingen. Je kan het plan in bijlage terugvinden.
Nancy Libert , algemeen secretarisWil je de auteur contacteren? Stuur haar dan een e-mail . |