Enkele maanden geleden publiceerde de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) een rapport waarin het de instrumenten in de overgang van secundair naar hoger onderwijs systematisch analyseert. De term instrument heeft een ruimere betekenis dan bijvoorbeeld enkel ijkingstoetsen of de exploratietool Columbus.
Volgende instrumenten komen aan bod:
- Columbus
- Klassenraad
- Schoolresultaten
- IJkingstoetsen
- Instaptoetsen
- Toelatingsexamen
- Se-n-Se (‘secundair na secundair’) ter voorbereiding op het hoger onderwijs
Deze instrumenten worden op geanalyseerd volgens een vast stramien. Onder meer volgende aspecten worden belicht:
- Omschrijving (oriënterings- of zelfexploratie, positionering, remediëring of selectie)
- Doel (leerlingen bijspijkeren, startcompetenties HO aftoetsen, beslissen of leerling slaagt,…)
- Initiatiefnemer, wie beslist om gebruik te maken van het instrument (leerling zelf, klassenraad, hogeschool,…)?
- Op welk moment van de schoolloopbaan wordt het instrument gebruikt?
- Heeft het instrument een verplicht of een vrij karakter?
- Heeft het instrument bindende of niet-bindende implicaties?
- …
Aan de hand van dit stramien worden de acht instrumenten geanalyseerd. Tussendoor blikt het rapport ook vooruit, want de volgende jaren zal een en ander wijzigen. Zo zullen de ijkingstoetsen en de instaptoetsen vanaf academiejaar 2023-2024 worden samengevoegd onder de naam starttoetsen en worden de resultaten ervan eventueel gekoppeld aan een verplichte remediëring. Datzelfde jaar zal ook voor de universitaire opleiding dierengeneeskunde een toelatingsexamen ingevoerd worden.
Ook het zevende jaar secundair wordt hervormd. Nu hebben we het zevende naamloos jaar (BSO) en de wetenschappelijk/artistieke vorming (ASO en KSO). In 2025-2026 worden dit Se-n-Se opleidingen. De voorbereidende jaren hoger onderwijs onder de vorm van bijzondere wetenschappelijke of bijzonder artistieke vorming worden aan de doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit gekoppeld. Het vroegere naamloos leerjaar wordt gekoppeld aan de arbeidsmarktfinaliteit en is in eerste instantie gericht op de doorstroom naar bepaalde professionele bacheloropleidingen.
Je kan het Vlor-rapport hier lezen.
Nancy Libert algemeen secretaris Wil je de auteur contacteren? Stuur haar dan een e-mail . |