Leersteun is ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, van leerkrachten en van schoolteams in het gewoon basis- en secundair onderwijs (inclusief HBO5 verpleegkunde en duale structuuronderdelen/aanloopstructuren in de centra voor de vorming zelfstandigen en KMO – Syntra vzw), in fase 2 van het zorgcontinuüm (uitbreiding van zorg) of bij het vormgeven van een individueel aangepast curriculum (IAC) of een traject voor een leerling met een OV4-verslag in een school voor gewoon onderwijs.
Leersteun versterkt schoolteams en leerkrachten om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te begeleiden en beoogt een maximaal effect op de klasvloer.
Leersteun wordt zowel leerlinggericht, leerkrachtgericht als teamgericht ingezet.
Scholen voor gewoon onderwijs werken samen met leersteuncentra, die bestaan uit multidisciplinaire teams om kwaliteitsvolle leersteun te kunnen verlenen. Het staat elke school voor gewoon onderwijs vrij om te kiezen bij welk leersteuncentrum ze zich aansluit. Dat leersteuncentrum neemt alle aanvragen tot leersteun van die school op. Leersteuncentra staan zo leerkrachten en teams in scholen voor gewoon onderwijs bij om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften met een GC-, IAC- of OV4-verslag kwaliteitsvol te begeleiden.
Leersteuncentra zijn zelfstandige instellingen of maken deel uit van een school voor buitengewoon onderwijs. Hun aantal is beperkt tot 47 om te vermijden dat te kleine leersteuncentra worden opgericht, die niet kunnen voldoen aan de verwachtingen die worden gesteld op het vlak van de vereiste gedifferentieerde expertise, de multidisciplinaire samenstelling van het team en het bieden van leersteun voor alle types.
Een leersteuncentrum kan voor een concrete vraag tot leersteun ook ad hoc samenwerken met een ander leersteuncentrum.
Naast de leersteuncentra waar scholen voor gewoon onderwijs bij aansluiten, kunnen specifieke leersteuncentra opgericht worden voor de organisatie van leersteun vanuit expertise type 4, type 6 of type 7. Scholen voor gewoon onderwijs sluiten zich niet rechtstreeks aan bij deze specifieke leersteuncentra. Als het leersteuncentrum waar de school voor gewoon onderwijs bij aangesloten is, beslist om voor leersteun type 4, 6 of 7 structureel samen te werken met een specifiek leersteuncentrum, dan zal het specifiek leersteuncentrum deze leersteun bieden. Er kan ook ad-hoc beroep gedaan worden op een specifiek leersteuncentrum.
Heb je vragen of opmerkingen? Contacteer de auteur, Jean-Luc Barbery.