De lerarenorganisatie Ovds (Oproep voor een democratische school) publiceert vandaag een studie, gebaseerd op de databank van het PISA 2022-onderzoek, die de impact laat zien van de ‘quasi-schoolmarkt’ op sociale segregatie en ongelijkheid in het onderwijs.
De studie berekent voor 22 Europese onderwijssystemen drie indicatoren. Eerst een index voor sociale ongelijkheid (in welke mate bepaalt sociale herkomst de PISA-score?). Ons Vlaams en Franstalig onderwijs behoren tot de meest ongelijke in Europa. Daarna onderzoeken we per land het percentage leerlingen in (arme of rijke) concentratiescholen. Beide Belgische onderwijssystemen scoren hoog voor sociale segregatie, vooral het Franstalig onderwijs. Tot slot berekenen we, op basis van de antwoorden van schoolhoofden in de PISA 2022-enquête, een “quasi-marktindex”. Deze index, die de mate van marktwerking meet, houdt rekening met de keuzevrijheid van de ouders, de concurrentie tussen onderwijsnetten en de vrijheid van de scholen bij de rekrutering van leerlingen.
Door deze drie indicatoren met elkaar te vergelijken, kan aangetoond worden dat ze nauw samenhangen. Zo kan 60% van de verschillen tussen de belangrijkste Europese onderwijssystemen inzake sociale segregatie worden verklaard door hun verschillen inzake marktwerking. De verschillen inzake sociale ongelijkheid in de PISA-prestaties kunnen voor 41% verklaard worden door de vrije markt in het onderwijs.
De auteurs van de studie besluiten dat structurele maatregelen noodzakelijk zijn om de sociale segregatie en ongelijkheid in ons onderwijs terug te dringen. Hun aanbeveling betreft in het bijzonder een nieuw inschrijvingsbeleid waarbij ouders in eerste instantie een school voor hun kind krijgen aangeboden die vlot bereikbaar en sociaal gemengd is. Dit voorstel van het burgerinitiatief “Een plaats in een goede school voor elk kind” kan reeds op de steun rekenen van een honderdtal personaliteiten uit de onderwijswereld.
Je kan de volledige studie lezen op de website van Ovds.
Dit is een persbericht van Ovds – Oproep voor een democratische school en vertolkt niet per se de mening van ACOD Onderwijs. We publiceren het enkel om onze leden zo volledig mogelijk te informeren.