Het Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid op het werk heeft een tool voor risicoanalyse ontwikkeld, OiRA, wat voor Online interactive Risk Assessment staat. De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg heeft deze tool ‘vertaald’ naar de Belgische context en bruikbaar gemaakt voor verschillende sectoren, waaronder het onderwijs. Dit gebeurde in samenwerking met de vakbonden en de onderwijsverstrekkers (GO!, OVSG,…).
Iedere werkgever – in het onderwijs is dat het (hoge)school-, centrum- of universiteitsbestuur – is verplicht een risicoanalyse uit te voeren. Zo kan men de kans op arbeidsongevallen, beroepsziekten, psychische klachten als burn-out enzovoort verkleinen. Bovendien zorgt risicopreventie ervoor dat personeelsleden tot op het einde van hun loopbaan in goede gezondheid verkeren.
In sommige EU-landen is OiRA beschikbaar voor meer dan een onderwijsniveau, maar voor Vlaanderen is hij voorlopig enkel voor het basisonderwijs beschikbaar. ACOD Onderwijs dringt er alleszins op aan dat ook voor de andere onderwijsniveaus een OiRA-tool ontwikkeld wordt.
De tool moet gebruikt worden op het niveau van de school en niet van de scholengemeenschap of het schoolbestuur. Hij wordt ingevuld door iemand van het schoolbestuur, de preventieadviseur of door een personeelslid of schoolafgevaardigde.
Alle elementen van preventie en welzijn moeten op het bevoegd lokaal comité besproken worden. De vakbond wordt daar geïnformeerd en geraadpleegd.
ACOD Onderwijs hecht veel belang aan veiligheid en gezondheid in het algemeen en aan psychisch welzijn in het bijzonder. In dat opzicht staan wij achter de invoering van een tool zoals OiRA. Wij zullen onze schoolafgevaardigden dan de komende maanden ook informeren en aansporen om in hun school aan te dringen op het gebruik van de OiRA-tool.
Jean-Luc Barbery adjunct-algemeen secretaris Wil je de auteur contacteren? Stuur hem dan een e-mail. |