De ambten in het basisonderwijs worden ingericht met lestijden (onderwijzer, kleuteronderwijzer, …), uren (kinderverzorgster) of punten (administratief medewerker, ICT-coördinator, …). Voortaan kan het schoolbestuur met de punten uit de enveloppe van de administratief medewerker ook een adjunct-directeur aanstellen.
De adjunct-directeur kan een deel van de beleidstaken van de directeur overnemen en kan eventueel optreden als eerste evaluator.
In bevorderingsambten (directeur, technisch adviseur-coördinator) en in selectieambten (adjunct-directeur, technisch adviseur, …) kan men in principe enkel voltijds of halftijds aangesteld worden. Voor de adjunct-directeur in het basisonderwijs wordt – net als in de centra voor volwassenen¬onderwijs en in het deeltijds kunstonderwijs – een uitzondering gemaakt. Omdat er niet altijd voldoende punten beschikbaar zullen zijn om iemand halftijds aan te stellen, mag men ook voor een kleiner volume een ambt inrichten.
ACOD Onderwijs is tevreden dat men in het basisonderwijs het ambt van adjunct-directeur invoert, op voorwaarde dat dit niet ten koste gaat van andere beleids- en ondersteunende taken. Doordat de administratief medewerker, de beleidsondersteuner en de adjunct-directeur met punten uit dezelfde enveloppe worden aangesteld, is het niet uitgesloten dat de meeste punten eerst naar de adjunct-directeur zullen gaan en dat er te weinig punten overblijven voor de twee andere ambten. Hierdoor dreigen de administratieve taken doorgeschoven te worden naar het onderwijzend personeel. Wij vragen dan ook om deze puntenenveloppe gevoelig uit te breiden.
Wij eisen tevens dat de mogelijkheid om collega’s te evalueren enkel toegekend kan worden aan een adjunct-directeur die minimum voor de helft is aangesteld.
Heb je vragen of opmerkingen? Contacteer de auteur, Nancy Libert.