Sneller werkzekerheid!
Wij gaan startende leerkrachten sneller werkzekerheid geven door hen ook sneller te benoemen. We gaan van drie, vier naar één jaar.
Waarom ‘benoemen’ we leerkrachten?
De benoeming is bedoeld om ambtenaren te beschermen tegen (politieke) willekeur en zorgt dat ze onafhankelijk hun werk kunnen doen. Wie goed zijn werk doet, moet ook zeker zijn van zijn job.
Dit willen we toch even de wereld uithelpen: het is een fabeltje dat mensen die benoemd zijn ‘niets meer doen’. Of gaan we beweren dat de leerkrachten zich het afgelopen jaar niet dubbel hebben geplooid?
Maar in elke beroepssector heb je mensen die het niet doen zoals wordt verwacht. Dat brengt ons bij de evaluatie.
Wat verandert er aan de evaluatie?
Men gaat mensen evalueren die dat nodig hebben.
Nu moest een schooldirectie mensen systematisch gaan controleren, ook hen van wie iedereen wist dat het om fantastische, hardwerkende personeelsleden ging.
In de toekomst gaan we richting bijsturen van de ongeveer 1%, van de mensen die het moeilijker hebben en wat extra coaching en begeleiding nodig hebben. Zij moeten goed begeleid worden, maar wie van slechte wil is, kan niet blijven. Het onderwijs is te belangrijk!
We gaan richting meer gezond verstand en meer efficiëntie.
De coaches, directies en evaluatoren moeten goed weten waarmee ze bezig zijn. Dit draait immers om mensen hun leven. Daar spring je niet lichtzinnig mee om!
Daarom komt er extra opleiding en dat vraagt uiteraard extra investeringen.
Nancy Libert algemeen secretaris Wil je de auteur contacteren? Stuur haar dan een e-mail. |