De wereld lijkt voortdurend te versnellen. En wie gaat er het snelst? 0nze leerlingen.
Kwatongen durven wel eens beweren dat het onderwijs niet meer mee is. Dat is niet enkel onjuist, het is ook oneerlijk. Doorgaans krijgen leerkrachten gewoonweg de kans niet om zich bij te scholen, want structurele tijd hiervoor ontbreekt.
Tweede probleem: het lachwekkend klein budget voor professionalisering. Het mag liefst helemaal niets kosten. Wij vragen ons af hoeveel excellente dingen deze regering kent die gratis zijn. Alleen de zon gaat voor niets op, toch!?
Nu zetten heel wat directeurs wel degelijk in op na- en bijscholing. Maar daar lees je dan ook meteen het derde probleem: in tegenstelling tot wat we nu vaak zien, moet een goede bijscholing beantwoorden aan de vraag van de leraar en bij uitbreiding het team. Je werkt bottom-up, waarbij je luistert naar wat je personeel nodig heeft. De expert staat voor ons nog steeds in de klas.
Nancy Libert algemeen secretaris Wil je de auteur contacteren? Stuur haar dan een e-mail. |