Tijdens schooljaar 2021-2022 heeft de inspectie alle scholen van Vlaanderen uitgenodigd om een bevraging in te vullen over de samenwerking met hun CLB. Aan de hand van 24 stellingen werden ze bevraagd. Hoe ervaren ze hun samenwerking met de CLB’s in het algemeen en op enkele specifieke punten: de individuele leerlingenbegeleiding, de versterking van de leerlingenbegeleiding op school, de handelingsplanmatige aanpak in buitengewoon onderwijs.
Van de 3814 scholen in Vlaanderen namen 2310 scholen deel. Elk CLB ontving eind vorig schooljaar een rapport met de reacties van de scholen uit zijn werkingsgebied. Na een steekproefbevraging bij onze commissieleden uit het CLB blijken heel wat leden hiervan niet op de hoogte.
Doordat meer dan 60 procent van de scholen feedback gaf, maakte de onderwijsinspectie een macrorapport op. Hierin gaat men dieper in op de stellingen waarover de scholen in het algemeen tevreden zijn en de stellingen die genuanceerder beantwoord werden. De hete hangijzers die de samenwerking beïnvloeden, worden door de onderwijsinspectie benoemd.
Tot slot eindigt het macrorapport met enkele aanbevelingen over wat de CLB’s nodig hebben om proactief te kunnen handelen door het schoolteam te versterken en tegelijk de vraaggestuurde begeleiding te kunnen blijven verzorgen.
ACOD Onderwijs nam het rapport ook door en stelt vast dat er niets nieuws onder de gekende zon naar boven komt. Samenwerking hangt voor een groot deel af van de personen die daarvoor in de structuren verantwoordelijk zijn. Afhankelijk van persoonlijkheden en mogelijkheden loopt dit goed of minder goed.
Waarover we wel een waarschuwende vinger in de lucht steken, is de nog steeds toenemende werkdruk – met toenemend personeelstekort in de CLB’s – het feit dat de bevraging en doorlichtingen van de CLB focussen op schoolnabije werking in tegenstelling tot wat het beleid veronderstelde bij het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding in 2018. De CLB’s worden meer en meer in een administratief carcan geduwd. Tegen de wil in van het personeel verworden leerlingen meer en meer tot administratieve A-4tjes in een registratieprogramma, terwijl het hart van het CLB-personeel bij de effectieve schoolloopbaanbegeleiding van elke leerling in Vlaanderen ligt. Meer structurele omkadering in plaats van tijdelijke projectmiddelen zouden een goed signaal kunnen zijn. ACOD Onderwijs buigt zich verder over de noden van het CLB en maakt een plan op ter versterking van deze sector.
Klik hier voor het rapport en hier voor de infographic.
Jean-Luc Barbery adjunct-algemeen secretaris Wil je de auteur contacteren? Stuur hem dan een e-mail. |